måndag 25 februari 2013

Persisk Kyckling med ris










































Här har ni en persisk kycklingrätt med ris, på persiska säger vi zereshk polo ba morgh. Zereshk är berbaris dom röda bären, morgh är kycklingen och polo är riset. 

Recpet:
kyckling, en hel kyckling, det går även bra med kyckling filé
ris (jag använder mig av basmati ris) 3 kaffe koppar räcker till ca 3 personer
berbaris ( hittar ni inte i ica eller vanliga mat butiker, finns oftast i utländska livsmedelsbutiker)
saffran
mat olja
Smör
socker
salt
tunn bröd
Lök (rödlök eller gullök)


På bilderna är resultatet av min zereshk polo ba morgh. Innan jag börjar laga maten så lägger jag alltid riset i blöt och låter det stå i ca 1-2 timmar. Medans riset ligger i blöt lägger jag kycklingen i en stor kastrull med vatten och lök o låter kycklingen koka i svag värme. Efter att kycklingen legat i kastrullen i ca 40-50 min tar jag ut den och låter den svalna. Sedan förbereder jag en kastrull med vatten för riset som ska börja kokas. Eftersom jag använde mig av en hel kycklingen så måste den rensas och plockas isär. Man kan annars tillaga den i ugn, men jag föredrar att steka.

På bild 1 ser ni hur det såg ut efter jag hade plockat isär kycklingen och rensat den. Börja koka riset alltid i god tid så riset kan ligga i en låg värme när den är klar. När riset håller på att kokas häller ni i lite salt så riset ska få en lite smak. Ni smakar på riset och avgör själva när riset är lagom mjukt och klart. Häll riset i ett durkslag så vattnet rinner ut. Sedan häll 1 dl vatten i kastrullen med lite matolja och smör, desan lägg ett tunn bröd i botten. Efter det är det bara att hälla tillbaka riset i kastrullen. Låt riset stå i svag värme och häll saffran över riset.

Jag lagar alltid klart riset innan jag gjort klart något annat för riset ska alltid stå ett tag innan man serverar riset. Häll lite matolja i stekpannan och stek kycklingarna, under stekningen häll saffran över kycklingarna. På bild 2 och 3 ser ni vilket saffran jag använder. Det ni gör för att få den perfekta färgen är att ni häller överdrivet varmt vatten i ett litet glas tillsammans med saffran och rör om, om ni häller för mycket kan färgen och smaken försvinna.

Nu kommer vi till den ingrediensen alla säkert undrar om, dom röda små bären vi har i maten som heter berberis. Ta en liten stekpanna häll 1/2 dl i stekpannan tillsammans med en klick smör och lite matolja. En viktig sak med berberis är att dom kan vara väldigt smutsiga, så lägg dom i blöt innan ni ska laga maten och låt de stå i ca 2 timmar så smutsen åker ner på botten. Och innan ni ska lägga berberisen i stekpannan silar ni berberisen så inget smuts följer med. Häll berberisen i stekpannan och låt de fräsa, sedan tillsätt strö socker och saffran så smaken bli söt.

Nu undrar säker vissa vad är det på bild 8. Bild 8 är resultatet av tunn bröd med matolja och smör blandat med ris som är min favorit. Det här är något man kan välja själv att göra till vilken maträtt som helst med ris. Jag gör det hela tiden för det är så otroligt gott!!!

När jag va yngre älskade jag den här maträtten jag tjatade hela tiden på min pappa att laga den åt mig. Men nu när jag har blivit äldre och prövat på massa andra favorit rätter så har man tröttnat. Men självklart är den otroligt god och jag rekomenderar denna maträtt starkt.

Betyg för denna maträtt så måste jag ge 7 av 10.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar