söndag 10 mars 2013

Halim Bademjan







 Den här maträtten är väldigt enkel men god. Enkla maträtter brukar inte va märkvärdiga och goda det är oftast dom maträtterna som tar dit som sticker ut mer med smaken. Men denhär goda röra är verkligen fantastisk.

Halim bademjan heter maträtten, jag hittar inget ord för maträtten på svenska.

Recept för 2-3 personer:
 4-6 Aberginer
6 gullök
Gryt kött
Gurkmeja
Mat olja
Övriga egna kryddor 

Tillagning:
Skär bort topparna av aberginerna. Lägg in dom i ugnen på en lagom varm temperatur och låt dom va i ugnen tills dom blivit mjuka. Fyll en kastrull med vatten och skär gullök och lägg sedan in i kastrullen. Anledningen till att jag brukar koka köttet med gullök är för att köttet får mer smak. Låt vattnet koka lite på tempratur 5. Häll sedan in försiktigt gryt kötten. Medans kötten kokas upp lite och aberginerna är i ugnen så hackar man ugnäfär 4 gullök i små små bitar som ni kan se på bild 2.

Om man inte har kokat kött tidigare och gjort de till gryta så kan det vara svårt att veta vilket kött man ska använda sig av. Men man hitta köttet i vilken mat butik som helst. Det står klart och tydligt grytbitar på förpackningen som ni kan se på bild 3.

Böra steka de små hackade gullöken i en stekpanna med matolja och tillsätt sedan lite gurkmeja och valfria kryddor. Jag använde mig av gurkmeja, svartpeppar, och somaq. Det är självklart mycket godare med kryddor och om man prövar sig fram med olika kryddor blir det alltid roliga att äta maten. På sista bilden ser ni hur löken såg ut efter jag hade tillsatt med kryddorna.

Det viktigaste med att koka upp kötten är att dom får verkligen inte stå i vattnet för länge för då blir köttet hårt och går inte att mosa. Köttet ska vara mjukt så man kan mosa det sen, och göra en röra av det hela. På bild 5 ser ni hur köttet ska se ut. Men ni får själva känna med en gaffel eller kniv om köttet är klart. På bild 4 ser ni gullöken med gryt köttet på botten blandat med lite gurkmeja. Jag brukar tillsätta gurkmeja för att göra köttet godare.

När kötten är klara och mjuka och aberginerna är mjuka så tar ni bort de svarta skalet på dom och sedan lägger dom i en kastrull eller en plast skål med kötten sedan mosar ni allt tillsammans, allt ska vara riktigt mosat så det blir en fin röra. Sedan när ni har mosat allt så häller ni i löken i röran och rör om.

Man kan äta denna maträtt med yoghurt eller sallad det är upp till var och en. Jag föredrar yoghurt och en kall cola. Man äter självklar röran med bröd, jag brukar riva små tunn bröd skivor och göra en strut av dom och lägga röran i den och sedan äta.

En enkel och snabb persisk maträtt som tar ca 30 min att göra. Jag tycker om maträtten och ger maträtten en 6 av 10.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar