måndag 25 mars 2013

Persiska kotletter



 Persiska kotletter är en ovanlig maträtt, det är inte många som har hört talas om maträtten. Min farmor lagade denna maträtt till mig och min familj när jag va mindre sen han min pappa fortsatt och äntligen har jag lärt mig hur man lagar dessa goda kotletter.

Recept:
500 g nötfärs
1-2 gul lök
3 stora vitlöksklyftor
1-2 ägg
matolja
gurkmeja ( otroligt viktigt)
salt
peppar
strö bröd

Tillagning:

Använd dig av en stor bunke eller skål. Riv löken med ett rivjärn ner i bunken/skålen, sedan riv ner potatisarna. Potatisarna ska vara kokade, men dom ska inte vara alldeles för mjuka. Häll ner all köttfärs och rör om med rena händer. Ett tips är att använda sig av händerna istället för något köks redskap, det är mycket enklare och allt blandas ihop mycket bättre. Sedan tillsätter man med 1-2 ägg jag brukar bara använda mig av ett ägg. Häll i gurkmeja som är otroligt viktigt, gurkmeja lyfter upp kotletterna och ger dom den perfekta smaken. Rör om igen med händerna och om man vill kan man lägga till valfria kryddor. Jag brukar hälla i somaq salt och peppar för att krydda upp det lite. Men det viktigaste är verkligen gurkmeja!!

Man steker kotletterna, man kan inte bara lägga in en bit köttfärs i stekpannan och börja steka. Man ska forma dom med händerna ha fuktiga händer så går det alltid bättre. häll ströbröd över, det ska bara ströbröd på båda sidorna av kotletten. Med ströbröd så löser kotletterna inte upp sig i stekpannan när man steker dom. Och det blir mycket godare.

Med kotletter så äter man oftast ris eller så kan man äta de med bröd men jag föredrar ris. Riset lägger man i blöt innan tillagning. Under kokningen så tillsätter man lite salt så riset får lite smak.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar