fredag 29 mars 2013

Förra veckan var det persisk nyår. På persiska säger vi Norouz. Persisk nyår är en väldigt speciell högtid för oss iranier, vi ser fram emot högtiden varje år, för firandet är makalöst och underbart. Det kommer komma fler inlägg senare i bloggen om hur vi firar, vad vi äter och massa annat kul. Men det i det här inlägget tänkte jag berätta hur vi iranier har påverkats av högtiden och vad vi själva tycker om den.

Jag tycker att just persisk nyår är något som betyder mycket för alla iranier, även om man är äldre eller yngre. Man har lärt sig som barn att fira persisk nyår varje år som infaller den 20 mars till den 23 mars, det är olika för varje år. Dom flesta iranierna växer upp med traditionen att fira persisk nyår som jag och min familj. Högtiden har påverkat oss alla positivt, man ser fram emot de nya året hela tiden bara pga av det underbara firandet. När jag tänker på persisk nyår tänker jag på värme, kärlek, familj, god mat, glädje. Alla samlas och umgås med varandra, det är det bästa med högtiden. Nourouz är något kul, en högtid som jag tycker att alla borde få uppleva.

När jag själv samlas med min familj så ser jag själv hur alla har påverkats posstivit av högtiden, hur glada alla är. Alla lägger sina problem åt sidan och har ett underbart firande med sina nära och kära.

Jag själv älskar Nouroz och jag vill att mina barn ska växa upp med traditionen att fira persisk nyår för jag tycker det är väldigt viktig att mina barn ska få känna samma känsla som jag och alla i min familj känner när vi firar persisk nyår.


Här är ett klipp med musik som spelas mycket under högtiden.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar